Κατηγορίες
ΑΡΘΡΑ

Ψευδείς ισχυρισμοί και ανύπαρκτες πιστοποιήσεις

Η αλήθεια πίσω από τους ισχυρισμούς και τις ψεύτικες πιστοποιήσεις εταιριών.

Στο προηγούμενο άρθρο είδαμε τις προϋποθέσεις που θέτει κάθε φορέας προκειμένου να πιστοποιήσει ένα προϊόν ή μια εταιρία. Στην αγορά όμως κυκλοφορούν και πάρα πολλά προϊόντα που φέρουν ένα μη πιστοποιημένο λογότυπο με κάποιο λαγουδάκι ή άλλο χαριτωμένο ζωάκι ή/και αναφέρουν εκφράσεις όπως “χωρίς ζωικά συστατικά”, “vegan”, “cruelty free”, “χωρίς πειράματα σε ζώα”, “no animal testing”, “no animal ingredients”κλπ. Τί ακριβώς συμβαίνει σε αυτή την περίπτωση; Μπορούμε να έχουμε εμπιστοσύνη στα λεγόμενα κάθε εταιρίας; Όταν οι ισχυρισμοί και οι ετικέτες ενός προϊόντος ή μιας εταιρίας δεν ελέγχονται από κάποιον ανεξάρτητο φορέα μπορούν να έχουν πραγματική αξία;

Στο χώρο της βιομηχανίας και του μάρκετινγκ, θα πρέπει πάντα να έχουμε κατά νου πως, οποιοσδήποτε μπορεί να ισχυριστεί οτιδήποτε προκειμένου να αυξήσει τις πωλήσεις του. Πρακτικά πρέπει να θυμόμαστε πως τα μη πιστοποιημένα λογότυπα είναι ανεπίσημοι ισχυρισμοί και η αξιοπιστία τους ρυθμίζεται από την ίδια την εταιρία που προσπαθεί να πουλήσει τα προϊόντα της και δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να αποκλειστεί η απάτη.

 

πιραματα σε ζώα καλλυντικα cruelty free

 

Φυσικά, εδώ κάποιος μπορεί να ισχυριστεί πως η πιστοποίησή από κάποιον ανεξάρτητο φορέα κοστίζει χρήματα και ίσως μια εταιρία να μην είναι σε θέση να τα πληρώσει. Όμως αυτό δεν μπορεί να χρησιμοποιείται πραγματικά ως δικαιολογία. Στην πράξη απαιτούνται κάμποσες χιλιάδες ευρώ για να μπορεί να ξεκινήσει μια εταιρία να παράγει και να πουλά καλλυντικά, άρα μερικές εκατοντάδες ευρώ επιπλέον (όσο κοστίζει μια πιστοποίηση) δεν μπορεί να είναι το πρόβλημα. Ειδικά αν έχουμε υπ’ όψιν μας πως οι περισσότεροι φορείς πιστοποίησης προσαρμόζουν το κόστος στον τζίρο κάθε εταιρίας.

Δεν σημαίνει πως οι δηλώσεις είναι πάντα ψευδείς, αλλά δεν θα πρέπει και να μας εφησυχάζουν, καθώς τις περισσότερες φορές αποδεικνύονται ψευδείς! Εφόσον μια εταιρία δεν ελέγχεται από κάποιο φορέα είναι στην δικαιοδοσία / γνώση / ευαισθησία της να αποφασίσει εκείνη ποιά συστατικά κρίνει ως ζωικά. Για παράδειγμα μπορεί να μην θεωρεί ως ζωικό συστατικό αυτό που δεν απαιτεί την άμεση θανάτωση ενός ζώου (πχ λανολίνη). Ή μπορεί να μην έχει καλή γνώση ως προς την σύνθεση κάποιων συστατικών. Για παράδειγμα το Squalene (Σκουαλένιο) μπορεί να είναι είτε ζωικής είτε φυτικής προέλευσης. Και στις δύο περιπτώσεις η Inci ονοματολογία του είναι Squalene και εκτός και η εταιρία ζητήσει γραπτή δήλωση από τον προμηθευτή της πρώτης ύλης δεν μπορεί να είναι σε θέση να γνωρίζει την προέλευση του.

Επιπλέον ακόμα και αν οι ισχυρισμοί μιας εταιρίας, είναι αληθείς ως προς των πειραματισμό σε ζώα, για το τελικό προϊόν, όταν δεν ελέγχεται από κάποιον φορέα παραμένει αμφίβολο το κατά πόσο για τις πρώτες ύλες που χρησιμοποιεί δεν έχουν γίνει πειράματα σε ζώα από την παρασκευάστρια εταιρία των πρώτων υλών, δηλαδή από τους προμηθευτές της.

 

πιραματα σε ζώα καλλυντικα cruelty free

Προκειμένου λοιπόν να είμαστε βέβαιοι για τις αγορές μη πιστοποιημένων προϊόντων, θα πρέπει να κάνουμε μια μικρή έρευνα οι ίδιοι.  Αυτό συνήθως σημαίνει πως θα πρέπει να δαπανήσουμε λίγο χρόνο, επικοινωνώντας μέσω e-mail  με την εκάστοτε εταιρία ζητώντας διευκρινήσεις για τις απορίες που έχουμε.

Οι ερωτήσεις που πρέπει οπωσδήποτε να κάνουμε είναι οι εξής:

Περιέχονται ζωικές πρώτες ύλες στα προϊόντα σας;

Κατά την παραγωγή των προϊόντων σας και σε οποιοδήποτε στάδιο κάνετε πειράματα σε ζώα;

Οι προμηθευτές πρώτων υλών που συνεργάζεστε κάνουν πειράματα σε ζώα;

Κάνει πειράματα σε ζώα εκ μέρους σας κάποιος ανεξάρτητος φορέας;

Κάνετε πειράματα σε ζώα όπου το απαιτεί ο νόμος;

Είστε μέλος κάποιου ομίλου εταιριών;

 

Αν μια εταιρία δεν απαντήσει ή αν αποφύγει να δώσει ξεκάθαρες απαντήσεις, τότε προφανώς θα πρέπει να την αποφύγουμε.

Ένας άλλος τρόπος για να αντλήσουμε πληροφορίες για μια εταιρία, είναι η ίδια της η ιστοσελίδα. Το “About Us” είναι συνήθως ένα καλό σημείο για να ξεκινήσουμε. Μια εταιρία που έχει κάποια συγκεκριμένα ηθικά κριτήρια προφανώς και φροντίζει να τα αναφέρει στην ιστοσελίδα της.

Τέλος τα περισσότερα brands φροντίζουν να αναγράφουν στις ιστοσελίδες τους αναλυτικά τη σύστασή κάθε προϊόντος τους. Αυτό που πρέπει να αναζητήσουμε, είναι ο πλήρης κατάλογος με την Inci ονοματολογία και όχι μόνο τα δραστικά συστατικά. 

Έτσι μπορούμε να πάρουμε πληροφορίες για το κάθε προϊόν. Όμως θα πρέπει να έχουμε πάντα κατά νου πως αν και υπάρχουν συστατικά που προέρχονται αποκλειστικά από ζώα, κατά βάση δεν είναι αυτός ο κανόνας. Αντίθετα, τα περισσότερα συστατικά μπορεί να έχουν πολλαπλή προέλευση, δηλαδή, μπορεί να προέρχονται τόσο από ζώα, ή φυτά, είτε να είναι συνθετικά κλπ.  

Διάβασε επίσης: